Autoilun kustannukset

”Auto, sillä kulkee kaikki” on jo melko iäkäs mainoslause, mutta pitkien etäisyyksien Suomessa slogan on edelleen erittäin ajankohtainen. Välttämättömyydestään huolimatta auto muodostaa kuitenkin monessa taloudessa jopa kohtuuttoman suurelta tuntuvan menoerän, joten myös autoilun kustannuksia kannattaa välillä miettiä.

Jos säästöjä autoilusta hakee, niin tietysti helppoahan on sanoa, että kulje matkat polkupyörällä tai vaihda Audi Ladaan, opiskele sivutoimisesti mekaanikoksi, yms. latteuksia, joilla taatusti autoilun kustannukset vähenisivät, mutta jotka eivät monelle kuitenkaan ole millään lailla realistinen vaihtoehto.

Koska auton tarve on hyvin yksilöllistä, on jokaisen tarkasteltava myös säästömahdollisuudet itse, autoliiton ja erilaisten järjestöjen teettämät laskelmat ovat aika usein tarkoitushakuisia, eivätkä yleistyksineen oikeastaan koskaan vastaa kenenkään todellista tilannetta. Onkin siis välttämätöntä laskea itse omat todelliset autoilun vuosikustannukset. Auton käytöstä johtuvaa väistämätöntä arvonalenemaa ei kannata yrittääkään arvioida, mutta kaikki muut autoon liittyvät maksut täytyy laskea. Kulut voivat monesti aidosti yllättää suuruudellaan, tyypillisesti auton kulut voivat olla yli 500 €/kk.

Autoilun kustannuksista suuri osa kiinteitä kuluja, joihin on vaikea vaikuttaa, veroja ja katsastuksia ei voi välttää, autovakuutusten hinnoissa ei ole suuria eroja eri yhtiöillä, eikä aina kylän halvimmalla bensamittarilla asiointikaan lopulta montaa euroa kuukaudessa säästä.

Auton pienellä omatoimisella huollolla ja renkaiden vaihdolla saa mukavasti säästöä, mutta tässä kannattaa todellakin muistaa, että pennin suutari tekee markan vahingon, eikä tehdä itse huoltoja, joita ei oikeasti osaa. Jokaisen kannattaa kuitenkin huollot kilpailuttaa, tässä auttaa esimerkiksi autojerry.fi  ja pienissä vaihtotöissä kuten pyyhkijän sulissa ja polttimoissa, muistaa, että osa varaosaliikkeistä, kuten Motonet asentaa ostetun osan ilmaiseksi.

Tietysti myös kevyempi kaasujalka ja taloudellisempi ajotapa säästää kustannuksissa, mutta käytännössä kuitenkin kaikella edellä mainitulla on erittäin vaikeaa pienentää edes kymmentä prosenttia kustannuksia. Oikeasti realistisin säästömahdollisuus onkin siinä, että varmistat ajavasi tarpeen ja toiveiden mukaisella autolla.

Jos saat mielestäsi autoiluun käytetylle rahalla hyvän vastineen, kaikki on hyvin.

Jos kuitenkin tuntuu, ettei käytetylle rahalle saa oikeasti vastinetta, on arvioitava ensin millainen auto vastaisi tarvettasi ja toiveitasi? Voisiko tämä auto olla myös edullisempi? Vaikka auton vaihto ei olisikaan realistinen vaihtoehto, esimerkiksi keskeneräisen leasingin vuoksi, tarkastelu on silti hyödyllistä, jos ei muuta niin tavoitteiden luomiseksi.

Vaikka auto on aina myös tunnekysymys, on auton vaihtamista pohdittaessa syytä miettiä myös voisiko siitä luopua kokonaan. Myös muut kuin omistamisen vaihtoehdot kannattaa selvittää, nykyisin on esimerkiksi leasing vaihtoehtoja tarjolla myös yksityishenkilölle, samoin jos autoa tarvitsee paljon työn vuoksi, kannattaa laskea työsuhdeauton kannattavuus.

Myös auton käyttövoimaa on hyvä pohtia, valitettavasti tämän tarkastelun ongelmana on, että polttoaineiden hinnat muodostuvat pääosin veroista, ja tältä osin politiikka on ollut vähintäänkin poukkoilevaa ja ennakoimatonta. Jos eri käyttövoiman kannattavuuden ero ei laskelmassa ole suuri, kannattaa päätös autosta tehdä jollain muulla perusteella.

Kun lopulta olet päätynyt toiveidesi ja tarpeidesi mukaisen auton rattiin, kustannukset voivat pienentyä oleellisesti, mutta vaikka niin ei kävisikään, niin joka tapauksessa silloin koet saavasi käyttämällesi rahalle oikean vastineen.